22 kwietnia obchodzimy Światowy Dzień Ziemi. W dniach 20-24 kwietnia nasze zadania będą dotyczyły wiedzy i działania ekologicznego.
Zadanie 10.
Inscenizacja kukiełkowa
Śmieci
Cześć!
Mam na imię Paweł i chodzę do drugiej klasy. Opowiem Wam pewną historię, która mi się przydarzyła. To była strrraszna historia!
Zaczęła się od tego, że mama przydzieliła mnie i moim starszym siostrom domowe obowiązki. Mama powiedziała, że jesteśmy już duzi i musimy jej pomagać, bo inaczej niczego się nie nauczymy. Oczywiście moje siostry już mamie pomagały, bo dziewczyny lubią robić zakupy albo gotować, ale sprzątanie, czy porządki to inna sprawa. A tata od razu dodał, że od pierwszego bierze dodatkowe godziny w pracy, bo chce uzbierać pieniądze na wspaniałe wakacje i ktoś powinien go teraz wyręczać w wynoszeniu śmieci.
To jasne, że spadło to na mnie!
W naszym mieszkaniu jest za mało miejsca na pojemniki do segregowania, więc mamy system: suche i mokre. To znaczy teraz to wiem, bo wtedy w ogóle śmieci mnie nie interesowały. Zawartość worka z suchymi odpadami trzeba rozdzielić w śmietniku do odpowiednich pojemników.
Mama wytłumaczyła mi szybko, jak mam korzystać z pojemników w altance śmietnikowej, ale ja myślałem wtedy o lodowisku, które otworzyli obok naszego bloku. Biegłem z Karolem, moim kolegą z trzeciego piętra, na łyżwy i już po chwili nic nie pamiętałem.
A zresztą, czy do wynoszenia śmieci potrzebna jest instrukcja?
No i się zaczęło!
Mama wprawdzie każdego dnia dawała mi śmieci innego rodzaju, żebym się nie mylił, ale to nie miało dla mnie znaczenia. Miałem rozdzielać papier od plastiku, metal od szkła i brudne od obierek, ale, czy sądzicie, że mi się chciało? Wyrzucałem wszystkie śmieci do pojemnika, który akurat był pusty, albo miał otwartą klapę, albo stał najbliżej wejścia i już mnie nie było. To znaczy byłem – na lodowisku i szalałem na łyżwach.
Minął miesiąc, a ja myślałem, że domowe obowiązki to nic takiego, drobnostka, a ja jestem w tym mistrzem.
Ale pewnej nocy przyśnił mi się okropny sen… Było tak jakoś ciemno, a ja szedłem zupełnie sam przez jakieś miasto. Nigdzie nie paliło się światło i nigdzie nie było ludzi, a ja brnąłem przez zwały gruzu, śmieci i butelek po napojach. Wiatr miotał podartymi gazetami i turlał puste puszki ze strasznym hałasem. Pamiętam obrzydliwy smród i opary gryzącego dymu. Cały byłem oblepiony różnymi świństwami, ślizgałem się na zgniłych obierkach i przewracałem, gdy nastąpiłem na zużytą bateryjkę.
Nagle zobaczyłem przed sobą jakąś postać. Włosy zjeżyły mi się pod czapką, w ustach zaschło, a na plecach poczułem zimny dreszcz. Przede mną stała jakaś brzydka pani ubrana w brudne szmaty. Była bardzo chuda i miała potargane włosy. Popatrzyła na mnie smutno i powiedziała:
— Pawełku, zobacz, co ludzie zrobili ze swoją planetą. Cała tonie w śmieciach, bo ty i inni nie segregujecie odpadów. Wyrzucacie śmieci byle jak i byle gdzie. Nie ma już czym oddychać, nie ma czystej wody, a ja — Natura, umieram wraz ze zwierzętami i roślinami. Daj mi rękę i chodź ze mną, a pokażę ci całe to zło.
Pani Natura zaprowadziła mnie do umierającego lasu, w którym na gałęziach drzew łopotały foliowe worki i torebki, a ziemia zasłana była zardzewiałymi częściami samochodów, połamanymi meblami i innymi starociami. Potem pokazała mi czarną, martwą rzekę, płynącą między hałdami śmieci. Byłem tak przerażony, że gdy weszliśmy na olbrzymią górę starych opon, nagle zachwiałem się i spadłem. Długo leciałem, strasznie krzycząc, aż nagle obudziłem się na podłodze obok mojego łóżka.
Oślepiło mnie zapalone światło. Rodzice podnieśli mnie z podłogi i uspokoili, bo wrzeszczałem tak, że pewnie na trzeciej ulicy było słychać.
Opowiedziałem im mój sen, a potem o tym, jak bezmyślnie wyrzucałem śmieci. Mama nie gniewała się na mnie, tylko jeszcze raz wszystko mi wytłumaczyła, a tata obiecał, że przez tydzień pomoże mi opanować trudną sztukę segregowania odpadków.
Wiem już, do czego służą różne pojemniki; zużyte bateryjki zanoszę do szkoły, do specjalnego pojemnika, a stary telewizor i popsutą kuchenkę mikrofalową znieśliśmy z tatą na podwórko i zadzwoniliśmy do firmy, która bezpłatnie odbiera elektrośmieci.
Chociaż jestem jeszcze mały, jestem ekspertem od oczyszczania miasta, a mój straszny sen opowiadam każdemu, kto uważa, że do wyrzucania śmieci nie jest potrzebna żadna wiedza.
No to cześć!
Plan czynności w realizowaniu zadania:
- 1. Zapoznanie się z tekstem, na podstawie którego zrealizujemy przedstawienie kukiełkowe.
- 2. Przygotowanie materiałów potrzebnych do zrealizowania przedstawienia kukiełkowego:
Plastikowe butelki po napojach, drążki (patyki) długości 60 – 70 cm., torebki foliowe, folia plastikowa w różnych kolorach, woreczki na śmieci, sznurki grubsze i cieńsze, wstążeczki papierowe i plastikowe (po kwiatach, prezentach), stare włóczki, siateczki po warzywach w różnych kolorach, szmatki, ścinki tkanin, stare ubrania, taśma klejąca papierowa (brązowa) i srebrna, arkusze szarego papieru, blok techniczny lub brystol, biały i kolorowy, klej do styropianu, klej na gorąco, różne śmieci: puszki, kartoniki po napojach, pudełka po serkach, zgniecione papiery, opakowania, butelki szklane i plastikowe, nakrętki plastikowe i metalowe, obierki, nać z warzyw, puste zapalniczki, wypalone zapałki, dziurawe, zniszczone ubrania itd., drut, wieszaki druciane, kabel.
- 3. Przygotowanie narzędzi:
Nożyczki, nożyk introligatorski, kombinerki i cążki do drutu, kredki (tłuste pastele), farby (plakatowe, biała do ścian), pistolet do klejenia na gorąco, pędzle.
- 4. Napisanie scenariusza przedstawienia na podstawie tekstu pt. „Śmieci”
- Spisanie kolejnych scen i przedmiotów w nich używanych.
- Spisanie uproszczonego monologu głównego bohatera.
- Spisanie dialogów postaci.
- 5. Przydzielenie ról
- 6. Wykonanie kukiełek postaci biorących udział w przedstawieniu: Paweł, Mama Pawła, Tata Pawła, Pani Natura, Karol, kolega Pawła, Siostry Pawła (niekoniecznie)
- 7. Przygotowanie atrap przedmiotów używanych do inscenizacji.
- Podpisane pudełka imitujące pojemniki na: papier, plastik i metal, opakowania szklane, bio odpady, odpady zmieszane.
- Worki na śmieci dostosowane wielkością do kukiełek.
- Telewizor i inne elektrośmieci.
- Łóżko Pawła.
- Łyżwy przyczepiane kukiełkom w scenie na lodowisku.
- 8. Namalowanie na dużych arkuszach szarego papieru tła do każdej sceny:
- Pokój w mieszkaniu.
- Altana śmietnikowa.
- Lodowisko.
- Pejzaż ze snu Pawła.
- 9. Przygotowanie sceny, za którą mogą usiąść aktorzy trzymający kukiełki, np. przewrócony na bok stół.
- 10. Umocowanie sznurka, do którego można przyczepiać klamerkami do bielizny arkusze z namalowanym tłem (dekoracja sceniczna).
- 11. Nauka na pamięć wypowiadanych kwestii.
- 12. Ćwiczenie w odgrywaniu poszczególnych scen.
- 13. Odegranie inscenizacji. Jeśli nie ma widzów, rodzic może sfilmować przedstawienie i przesłać krewnym i znajomym.
Jak zrobić kukiełki?
- Wybieramy butelki plastikowe, których kształt przypomina daną postać. Np. mamę Pawła można zrobić z butelki z przewężeniem w środku, a tatę z butelki o przekroju kwadratowym. Dzieci robimy z mniejszych butelek.
- Do każdej butelki wkładamy drążek, którym będziemy poruszać kukiełką. Drążek trzeba umocować do szyjki butelki mocną taśmą samochodową.
- Z białego kartonu wycinamy kształt twarzy i rysujemy pastelami oczy, uszy, nos, usta, brwi oraz kolorujemy rumieńce. Kartonik przyklejamy klejem do styropianu na górze butelki i mocujemy na pół godziny gumkami, aby się dobrze trzymały. Uszy odginamy, aby były widoczne z przodu.
- Z kolorowych, foliowych torebek formujemy ręce i nogi i związujemy sznurkiem lub wstążeczką w miejscach stawów. Z korków i nakrętek formujemy dłonie i buty i przyklejamy klejem na gorąco do końcówek rąk i nóg. Przyklejamy kończyny do butelek w odpowiednich miejscach klejem na gorąco lub taśmą samochodową. Trzeba uważać, gdyż klej na gorąco może zdeformować plastikową butelkę. Aby kukiełkę było łatwiej formować można drążek tymczasowo zamocować do poręczy krzesła brązową taśmą papierową.
- Mamie można uformować biust z siateczek po warzywach, a włosy ze wstążeczek po prezentach. Paweł ma włosy z siateczek po warzywach. Czapkę z rękawa starego swetra i szalik nakładamy gdy sceny rozgrywają się poza domem.
- Włosy można też zrobić ze starych włóczek, sznurków lub pociętej w paseczki foli. Tata ma włosy z włóczki. Włóczkę tniemy na kawałki i pęczkami przyklejamy klejem na gorąco do głowy kukiełki.
- Ze starych szmatek, siateczek po warzywach, folii aluminiowej itp. formujemy ubranka dla kukiełek. Ubranie powinno być charakterystyczne dla danej postaci.
Jak wykonać atrapy przedmiotów?
- Do wykonania pojemników na śmieci można użyć różnych pudełek – opakowań. Trzeba je okleić (używając kleju do styropianu) kolorowym brystolem i przykleić na nich napisy i symbole rodzaju odpadków, na który są przeznaczone. Wizyta w śmietniku i przyjrzenie się prawdziwym pojemnikom będzie pomocna. Kółka pojemników robimy z korków przyklejonych klejem na gorąco. Pamiętajmy o klapach zamykających pojemniki, bo Paweł wrzucał śmieci tylko do tych, które były otwarte. Klapę do pojemnika można przymocować taśmą klejącą. W scenie z altanką śmietnikową, pojemniki Przyklejamy taśmą samochodową do dekoracji namalowanej na arkuszu albo do sceny zaimprowizowanej ze stołu.
- Łóżko dla Pawła można zrobić z tektury falistej. Nóżki do niego z rolek po papierze toaletowym, które przyklejamy klejem na gorąco. Poduszkę robimy ze styropianowych tacek, a pościel ze szmatek lub papierowego ręcznika do rąk. Pościel także trzeba przykleić, żeby w czasie przedstawienia nie spadła. Łóżko w czasie gry można umieścić na boku stołu tworzącego scenę i przymocować taśmą papierową.
- Telewizor robimy z pudełka o odpowiednich proporcjach. Oklejamy je czarnym brystolem i na właściwym boku przyklejamy prostokąt sztywnej folii, imitującej ekran, klejem do styropianu. Doklejamy jeszcze przyciski z małych guziczków i kabel zasilający ze starego kabelka lub plastikowego sznurka.
- Łyżwy można wygiąć z drutu i dodać pętelkę z drutu, którą można szybko wsunąć na buciki Pawła i Karola.
Jak przygotować dekoracje?
- Wielkie arkusze szarego papieru trzeba po matowej stronie zagruntować białą farbą do ścian. Może tata ma jakieś resztki białej farby?
- Gdy arkusze wyschną malujemy na nich widok miejsca danej sceny, np. wnętrze pokoju Pawła.
- W trakcie przedstawienia arkusze po kolei wieszamy na rozpiętym za sceną sznurku lub drucie mocując je klamerkami do bielizny. Mama na pewno je wypożyczy, a tata pomoże zamocować końce sznurka do mebli lub haków w ścianie. Można także użyć stelażu do wieszaków.
- Przewrócony stół, za którym będą ukryci aktorzy (nad stołem widać tylko kukiełki), można przykryć tkaniną, zasłoną lub kocem.
Życzę Wam dużo radości i satysfakcji przy realizacji domowego teatrzyku. Kukiełki można wykonać także do innej inscenizacji np. do przedstawienia ulubionej bajki.
Opracowała Zofia Kułakowska
Zadanie 9.
Segreguj odpady!
Wrzuć za pomocą strzałek odpady do właściwych pojemników.
Zdjęcie powyższe zaczerpnięto ze strony UM w Pułtusku
Przygotowała Marta Filip
Zadanie 8.
Krzyżówka
- 1. Wszystkie oceany występujące na Ziemi tworzą tak zwany……
- 2. …… Narodowe to jedna z form ochrony przyrody w Polsce.
- 3. Co to za złota świetlista kula, która swym ciepłem Ziemię otula?
- 4. Wrzucamy je zgniecione do żółtego pojemnika z odpadami.
- 5. Znajduje się prawie wszędzie na Ziemi i jest niezbędna do życia.
- 6. Ekologiczny sposób wyrzucania śmieci to …….
- 7. Mieszanina gazów tworzących atmosferę ziemską to……
- 8. Jest jedyną znaną planetą, na której występuje życie.
Opracowała Elżbieta Wiszowaty
Zadanie 7.
Wiosenny witraż
Nadeszła wreszcie upragniona przez wszystkich pora roku. Wiosna. Za oknem przyroda budzi się do życia, a słońce radośnie zagląda do naszych domów. Z połączenia słonecznych promieni i bibuły możemy stworzyć piękny witraż, który jeszcze bardziej rozweseli nasze pomieszczenia.
- Do przygotowania wiosennego witrażu będą potrzebne:
kartka z bloku technicznego, nożyczki (z pomocą osoby dorosłej możemy użyć nożyka do papieru), klej, kolorowa bibuła, ołówek.
2. Na kartce należy przygotować obrazek do wycięcia. Powinien być taki, by okienka na krepinę nie tworzyły zbyt skomplikowanych kształtów, a paski pomiędzy były wystarczająco szerokie na przyklejenie brzegów bibuły.
3. Wycinamy. Jeśli macie też małe okienka, przyda się nożyk do papieru, który łatwiej wycina trudniejsze kształty. W takim wypadku pamiętajcie o tekturowej podkładce, żeby nie pociąć stołu. Możecie też poprosić o pomoc starsze rodzeństwo lub rodziców.
4. Teraz trzeba wyciąć bibułę we właściwy sposób. Najlepiej przyłożyć kawałek bibuły, odrysować kształt i wyciąć z małym zapasem, by można było po wycięciu z łatwością przykleić do kartki. W identyczny sposób postępujemy z każdym elementem.
5. Gotowe!
Wykonany witraż należy przy pomocy taśmy bezbarwnej przykleić do okna.
Opracowała Edyta Piekut
Zadanie 6.
Ozdoba z plastikowej butelki
Potrzebne będą: butelka po napoju, flamastry (najlepiej niezmywalne – zwykłe flamastry też się nadają, ale bardziej się ścierają), nożyczki i wstążka.
Koniecznie umyj butelkę po napoju innym niż woda. Poproś dorosłego, żeby odciął denko butelki. Denko możesz wykorzystać do innych zajęć. Pomaluj flamastrami butelkę.
Zacznij ciąć butelkę od dołu do góry obracając ją przy tym tak, żeby powstała sprężyna.
Użyj wstążki do zrobienia zawieszki wokół dzióbka butelki. Powstałą ozdobę możesz powiesić na przykład przy firankach w oknie.
Przygotowała Sylwia Tkacz
Zadanie 5.
Eko – Medal
Z okazji zbliżającego się Dnia Ziemi mam dla Was propozycję wykonania eko – medali z masy solnej.
Do wykonania eko – medali będą potrzebne: 1 kubek mąki, pół kubka soli, 1 łyżeczka oleju, woda, naczynie (miska), zielona i niebieska farba plakatowa.
I. Wsyp mąkę i sól do naczynia, dodawaj powoli wodę, olej i ugniataj ciasto na gęstą masę.
II. Powstałą masę podziel na 2 części. Stworzymy z nich morza i oceany oraz kontynenty na kuli ziemskiej. Do jednej części ciasta dodaj odrobinę niebieskiej farby, do drugiej zielonej i dokładnie wymieszaj.
III. Z niebieskiego ciasta ulep okrągły placek. To będzie Ziemia. Z zielonej masy uformuj kształt wybranego kontynentu. Możesz przy tym wspomóc się globusem lub mapą świata. Następnie nałóż przygotowane kontynenty na naszą Ziemię i gotowe.
Na medalu możesz zamieścić napis, np. Superbohater Ziemi, Ziemski ratownik, Obrońca planety, Ziemia zwycięża lub inny wymyślony przez siebie.
Pamiętaj, Dzień Ziemi obchodzimy raz w roku, ale o naszą planetę musimy dbać na co dzień! Dlatego segreguj śmieci, oszczędzaj wodę i energię elektryczną oraz, w miarę możliwości, korzystaj z ekologicznych środków transportu.
Bądź eko!
Opracowała Monika Sypczuk
Zadanie 4.
Krzyżówka obrazkowa
Odgadnij zielone hasło wpisując do krzyżówki hasła – podpisy obrazków.
1. 2. 3. 4. 5. 6.
Opracowała Marta Filip
Zadanie 3.
Wykorzystaj niekompletne puzzle
Po co wyrzucać niekompletne puzzle? Stwórz z nich obrazki.
Potrzebny Ci będzie (oprócz puzzli) klej i kartki. Na zdjęciach zobaczysz przykładowe pomysły. Możesz je wykorzystać, ale polecam wymyślać i zrobić swoje. Jeśli potrzebujesz podpowiedzi, to spróbuj ułożyć robota, psa, kota, a z trudniejszych – akwarium (tu będziesz potrzebować większego kartonu). Dobrej zabawy 🙂
Opracowała: Sylwia Tkacz
Zadanie 2.
Praca plastyczna „Wiosenne kwiaty”
– prosta grafika z wykorzystaniem opakowań styropianowych.
Potrzebne materiały: styropianowe tacki, dobrze zaostrzony ołówek, nożyczki, farby w tubach, paleta, kilka gąbeczek (można gąbkę kuchenną przeciąć na 4 części), niepotrzebne gazety, biała i kolorowa kartka z bloku technicznego, klej.
Etapy pracy:
I. Na czystej i suchej styropianowej tacce rysujemy szablon wybranego kwiatka wiosennego, np. tulipana. Nie potrzeba rysować wielu szczegółów – wystarczy ogólny zarys kwiatka. Należy użyć zwykłego, dobrze zatemperowanego ołówka i tak nim rysować, by został wyraźny, głęboki ślad w styropianie.
II. Przygotowany obrazek pokrywamy farbą nakładając jej niewielką warstwę na fragmenty gąbeczek: używamy różnych kolorów zmieniając gąbeczki. Staramy się nakładać farbę delikatnie, aby nie weszła w zagłębienia styropianu.
III. Odciskamy wzór na białej kartce starannie dociskając papier do powierzchni tacki, a następnie delikatnie go odrywamy. Pracę pozostawiamy do wyschnięcia.
IV. Jeśli chcemy wydrukować kolejny obrazek z kwiatkiem w innych kolorach, zmywamy farby wodą, wycieramy wzór do sucha i po prostu malujemy jeszcze raz szablon, odciskamy na kolejnej kartce. To świetna zabawa!
V. Obrazek z kwiatkiem wycinamy i naklejamy na nieco większą zieloną lub inną dopasowaną do kolorystyki kartkę. Z taką ramką całość świetnie się prezentuje.
Dla dzieci pasjonująca jest sama czynność drukowania obrazka. Miłej zabawy życzymy!
Opracowała Wioletta Gniazdowska
Zadanie 1.
Quiz pt.: „Z ekologią na co dzień”
1. Recykling to:
- a. Segregowanie śmieci ze względu na materiał, z którego są wykonane.
- b. Naprawianie zepsutych urządzeń i przedmiotów codziennego użytku i ponowne ich użytkowanie.
- c. Niszczenie odpadów w sposób bezpieczny dla środowiska.
- d. Ponowne wykorzystanie materiałów lub substancji z odpadów do wytworzenia nowych produktów.
2. Gęste, silnie zanieczyszczone powietrze wiszące nad miastem, to:
- a. Mgła
- b. Mżawka
- c. Smog
- d. Kurzawa
3. Co należy zrobić ze zużytymi bateriami?
- a. Wyrzuca się je do kosza na śmieci.
- b. Wyrzuca się je do pojemnika na plastik lub puszki.
- c. Najlepiej zakopać je w ziemi.
- d. Wyrzuca się je do specjalnych pojemników.
4. Opady atmosferyczne o dużym stężeniu siarki lub azotu, powodujące degradację środowiska naturalnego, to:
- a. Opad konwekcyjny
- b. Kwaśny deszcz
- c. Czarny deszcz
- d. Czerwony deszcz
5. W Polsce Dzień Ziemi obchodzony jest:
- a. 22 kwietnia
- b. 2 maja
- c. 20 lipca
- d. 14 października
6. Największym parkiem narodowym w Polsce jest:
- a. Biebrzański PN
- b. Białowieski PN
- c. Roztoczański PN
- d. Kampinoski PN
7. Symbolem którego parku narodowego jest ryś?
- a. Świętokrzyskiego PN
- b. Bieszczadzkiego PN
- c. Tatrzańskiego PN
- d. Pienińskiego PN
8. Jakiego koloru jest pojemnik, do którego wrzucamy metal?
- a. Czerwony
- b. Czarny
- c. Żółty
- d. Niebieski
9. Które odpady ulegają rozkładowi aż ponad 100 lat?
- a. Karton, foliowa torebka
- b. Gumowe rękawice, bawełniana koszulka
- c. Szklana butelka, plastikowe pudełko
- d. Opona, kolorowa gazeta
10. Symbolem Ojcowskiego Parku Narodowego jest:
- a. Łoś
- b. Kozica
- c. Ryś
- d. Nietoperz
11.Co mogą powodować pyły zawarte w powietrzu?
- a. Gruźlicę
- b. Astmę
- c. Zapalenie płuc
- d. Zapalenie zatok
12. Co oznaczają litery ABCDEFG na etykietach urządzeń RTV i AGD?
- a. Liczbę lat gwarancji
- b. Klasę efektywności energetycznej
- c. Stopień wyposażenia danego modelu
- d. Liczbę wersji danego produktu
13. Akcja „Sprzątanie świata” odbywa się w:
- a. Marcu
- b. Czerwcu
- c. Wrześniu
- d. Kwietniu
14. Do jakiego koloru pojemnika wrzucamy szkło?
- a. Żółtego
- b. Czarnego
- c. Zielonego
- d. Niebieskiego
15. Warstwa ozonowa, to:
- a. Jedna z warstw na oceanie
- b. Kurtka zimowa
- c. Ochronna warstwa ziemi
- d. Żadna z wymienionych
Prawidłowe odpowiedzi:
- Pyt. 1- d
- Pyt. 2-c
- Pyt. 3-d
- Pyt. 4-b
- Pyt. 5-a
- Pyt. 6-a
- Pyt. 7-b
- Pyt. 8-c
- Pyt. 9-c
- Pyt. 10-d
- Pyt. 11-b
- Pyt. 12-b
- Pyt. 13-c
- Pyt. 14-c
- Pyt. 15-c
Rozszerzony opis na niektóre z odpowiedzi:
- Recykling to powtórne przetwarzanie substancji lub materiałów zawartych w odpadach. Działania takie mają bardzo korzystny wpływ na środowisko, ponieważ zmniejszają liczbę odpadów, które trzeba składować oraz pozwalają oszczędzać surowce naturalne.
- Źródłem smogu są zanieczyszczenia przemysłowe i motoryzacyjne. Jest on bardzo szkodliwy dla człowieka i środowiska naturalnego. U człowieka może wywołać duszności, zaburzenie pracy serca, podrażnienie skóry.
- Zużyte baterie wyrzucamy tylko do specjalnych pojemników, ponieważ zawierają one bardzo niebezpieczne substancje toksyczne i żrące, które zagrażają naturalnemu środowisku. Pojemniki na zużyte baterie są ustawiane w budynkach publicznych – szkołach, urzędach i coraz częściej widać je w marketach.
- Opady nazywane „kwaśnym deszczem” powodują olbrzymie straty w środowisku naturalnym, niszczą drzewostany, zanieczyszczają wodę, zakwaszają glebę. Kwaśne deszcze rozpuszczają wapń i cement, przez co uszkadzają także budynki.
- 22 kwietnia obchodzimy w Polsce Dzień Ziemi. Pierwsze obchody odbyły się w 1990r. Ideą tego święta jest propagowanie ekologicznego stylu życia i zwrócenie społecznej uwagi na problemy związane z ochroną środowiska.
- Największym parkiem jest Biebrzański PN położony w woj. podlaskim, w dolinie rzeki Biebrzy. Utworzono go w 1993 r. Wcześniej znajdował się tu park krajobrazowy, a przed wojną część terenów chroniona była w rezerwatach Grzędy i Czerwone Bagno. Powierzchnia parku to prawie 60 tys. ha, z czego dużą część stanowią torfowiska, bagna i tereny wodne.
- Ryś to symbol Bieszczadzkiego PN. Jest to trzeci co do wielkości park narodowy w Polsce. Powstał w 1973 roku, a od 1992 stał się częścią Międzynarodowego Rezerwatu Biosfery „Karpaty Wschodnie”.
Opracowała Wioletta Gniazdowska