Dzień Dziecka

Mamy dla Was w tym tygodniu, poza zabawami związanymi z Dniem Dziecka, propozycję wędrówki po Wielkopolsce w naszym cyklu Poznajemy regiony Polski.

Zapraszamy!

Nauczyciele

1 czerwca to wielkie święto dzieci. Wszystkim Wam, zatem: dużym, małym, najmniejszym, całkiem wyrośniętym oraz wszystkim, którzy wciąż czują się dzieckiem, życzymy radości, uśmiechu, dobrych chwil, które wspomina się wiele lat.

Prace naszych uczniów

Zapraszamy Was, drogie dzieci – młodsze i starsze – do dobrego spędzenia czasu, również za sprawą naszych propozycji.

Dzień Dziecka na świecie

Dzień Dziecka obchodzony jest w Polsce 1 czerwca. Pełna nazwa tego święta brzmi Międzynarodowy Dzień Dziecka, łatwo więc zapamiętać, że obchodzony jest prawie na całym świecie, jednak w różnych krajach – w różne dni.

Święto to obchodzone jest od 1955 roku – ONZ chciało w ten sposób zwrócić uwagę na zapisy praw dziecka, które znalazły się w Karcie Narodów Zjednoczonych, umowy podpisanej rok wcześniej.

W większości państw członkowskich Organizacji Narodów Zjednoczonych Dzień Dziecka (znany u nas jako Powszechny Dzień Dziecka) obchodzony jest 20 listopada. We Francji i we Włoszech dzieci świętują podczas Święta Rodziny – 6 stycznia, w Turcji 23 kwietnia – jako Narodowy Dzień Suwerenności i Dzień Dzieci, a w Japonii 5 maja (dawniej święto znane było jako Dzień Chłopca, jednak od lat 40-tych zamienione zostało na Dzień Dziecka). Co ciekawe, w Chinach Dzień Dziecka istniał już od 1926 roku i obchodzony jest 4 kwietnia. W niektórych krajach jest to święto ruchome, np. w Hiszpanii, gdzie dzieci mają swój dzień zawsze w drugą niedzielę maja, albo w Stanach Zjednoczonych – w drugą niedzielę czerwca.

Większość dzieci dostaje w Dzień Dziecka prezenty i życzenia, w niektórych miastach organizowane są rodzinne pikniki, festyny i zabawy. Tego dnia rodzice zabierają swoje córki i synów na wycieczki, wspólny obiad, do kina czy do teatru. W szkołach 1 czerwca często, zamiast zwykłych lekcji, uczniowie biorą udział w zawodach sportowych oraz różnego rodzaju grach i zabawach edukacyjnych.

Nie wszędzie Dzień Dziecka świętowany jest w ten sam sposób. Warto wspomnieć o Japonii, gdzie z Dniem Dziecka wiąże się tradycja wywieszania przed domem specjalnie przygotowanego latawca w kształcie karpia. Jest on wykonany z papieru lub z materiału. Liczba karpi powiewających przed domem odpowiada liczbie dzieci mieszkających w środku. Dlaczego karp? Według japońskiej tradycji, karp symbolizuje siłę i dążenie do celu. Najmłodsi domownicy mają więc starać się być równie ambitni i zdeterminowani, jak karpie, które potrafią płynąć pod prąd. Ponieważ 5 maja, znany teraz w Japonii jako Dzień Dziecka, dawniej znany był jako Dzień Chłopca, to jest w tym kraju jeszcze jedno dziecięce święto, specjalnie dla córek – 3 marca. Obchodzony jest wówczas Festiwal Lalek. W tym dniu dziewczynkom składa się życzenia oraz modli się o ich zdrowie.

Dziewczynki mają swój specjalny dzień nie tylko w Japonii. Od kilku lat 11 października obchodzony jest Międzynarodowy Dzień Dziewczynki. Święto powstało z inicjatywy Zgromadzenia Ogólnego Narodów Zjednoczonych, żeby podkreślić, że dziewczynki, ze względu na ich pozycję w społeczeństwie, często muszą zmierzyć się z jeszcze trudniejszymi zadaniami, niż chłopcy.

Na świecie jest wiele świąt poświęconych dzieciom i ochronie ich praw. Warto wymienić chociaż kilka: Dzień Dzieci Będących Ofiarami Agresji (4 czerwca), Światowy Dzień Sprzeciwu wobec Pracy Dzieci (12 czerwca), Międzynarodowy Dzień Zapobiegania Przemocy wobec Dzieci (19 listopada), Międzynarodowy Dzień Dzieci Ulicy (12 kwietnia).

Źródło: www.kalendarz.gazeta.pl,

Wyszukała i opracowała Wioletta Gniazdowska

Konwencja praw dziecka

Konwencja praw dziecka

– to międzynarodowa konwencja przyjęta przez Organizację Narodów Zjednoczonych w 1989 r. Obowiązuje prawie we wszystkich krajach świata. W Konwencji zostały spisane wszystkie prawa dziecka. Jej celem jest poprawa losu dzieci na całym świecie oraz zapewnienie im przez państwa dobrej opieki i wychowania.

Dzieci powinny  znać swoje prawa, rozumieć je i świadomie z nich korzystać. Państwo powinno traktować dziecko podmiotowo i bezwzględnie przestrzegać przysługujących mu praw, niezależnie od koloru skóry, wyznania czy pochodzenia.

Przygotowała Monika Sypczuk

Najpiękniejsze cytaty o dziecku

Źródło: www.rodziceidzieci.pl, www.wielkieslowa.pl, www.mamotoja.pl, www.miastodzieci.pl, www.pinterest.com

Wyszukała Wioletta Gniazdowska

Zadanie 4.

Krzyżówka z hasłem- inaczej

Hasło już jest. Uzupełnij litery i uważnie przeczytaj słowa.

To właśnie te słowa mówią o prawach dziecka.

POWODZENIA!

Przygotowała Elżbieta Dąbrowska

Zadanie 3.

Książkowe zagadki

2 opowiadania

Znajdź w opowiadaniu 18 tytułów popularnych książek dla młodzieży.

Ostatni dzień w szkole
Z samego rana pan dyrektor zgubił kapelusz za sto tysięcy, potem ktoś wybił szybę. Po krótkim śledztwie okazało się, że zrobił to szatan z 7. klasy. Jego wychowawczyni często mówiła, że lepiej byłoby, gdyby został porwany za młodu.
Na lekcji biologii pani pokazała nam kwiat kalafiora, a na matematyce profesor znalazł wreszcie sposób na Alcybiadesa.
Długa przerwa minęła dziewczynom na kłótniach. Karolcia powiedziała, że Anielka jest kłamczucha, a Joasia nazwała Ewę panną z mokrą głową.
Podczas obiadu Mikołajek natknął się na opium w rosole. Wszyscy zaczęli wrzeszczeć i wtedy pani kucharka oświadczyła, że to nie jest szkoła tylko wyspa złoczyńców i zamiast obiadu w stołówce dostaniemy ucho od śledzia.
Ostatnia była lekcja polskiego. Wychowawczyni opowiedziała nam przygody Odyseusza i oznajmiła, że jutro mamy spotkanie nad morzem, gdzie zafunduje nam wakacje z duchami. Ucieszyliśmy się bardzo, że to nie koniec wakacji, a dopiero początek i, być może, czeka nas jeszcze wielka, większa i największa przygoda.

Znajdź w opowiadaniu 10 tytułów popularnych książek dla dzieci.

Wczoraj byliśmy z całą klasą w kinie na filmie Czarownice. Mój przyjaciel Joachim ma kłopoty i nie poszedł z nami. Obok kina jest cukiernia Pod pierożkiem z wiśniami. Po filmie poszliśmy tam i każdy z nas mógł wybrać dla siebie jakieś ciastko i sok. Nasza wychowawczyni, pani Matylda powiedziała poprzedniego dnia, żebyśmy wzięli ze sobą pieniądze na jedzenie.
Gdy wpadliśmy do cukierni, bliźniaki Felek i Tola jak zwykle pierwsze dobiegły do lady i kupiły ostatnie dwie kremówki. Ja wybrałem ptysia z bitą śmietaną i sok z czarnej porzeczki, ale jak sięgnąłem ręką do kieszeni, nie znalazłem w niej pieniędzy, które rano dała mi mama. Zrobiło mi się bardzo przykro, chciałem odejść od lady, ale nagle usłyszałem:
– Skąpy nie jestem, powiedział Emil, który stał za mną w kolejce. Wyciągnął pieniądze i zapłacił za oba ciastka i soki: swoje i moje. Usiedliśmy przy tym samym stoliku i Emil opowiedział mi o tym, jak jego babcia na jabłoni w ogródku zawiesiła karmnik dla ptaków. Niestety, spadła potem z drabiny i złamała nogę.
Mój tato szczęściarz też spadł z drabiny, jak wieszał nowy żyrandol, ale nic sobie nie złamał. Tylko bułeczka, na którą upadł, zamieniła się w placuszek. Moja siostra zaczęła płakać, bo to była jej bułka, ale tata zawołał:
– Patrz, Madika, pada śnieg!
Wszyscy rzuciliśmy się do okna. Wokół drzew tańczyły tysiące śniegowych motyli. Patrzyliśmy na nie, patrzyliśmy i nikt już nie płakał.

Czy znasz te bajki?

Z podanych niżej wyrazów ułóż tytuły 13 popularnych bajek.

  • Królewna i 40 rozbójników
  • Kaczątko i Małgosia Kapturek
  • Czerwony Lew
  • Śnieżka z 7 zapałkami
  • 101 krasnoludków
  • Calineczka Paluch
  • Jaś Kopciuszek
  • Tomcio Król dalmatyńczyków
  • Dziewczynka i Śpiąca Alibaba
  • Brzydkie Pocahontas

Z podanych fikcyjnych tytułów utwórz prawdziwe tytuły 15 szkolnych lektur.

  • Dywizjon z 7. klasy
  • Mały ogród
  • Tajemniczy Kruzoe
  • Tomek w puszczy
  • Magiczne wakacje
  • Drzewo Sawyera
  • Baśń z Zielonego Wzgórza
  • Mała Robinson
  • Stara Lassie
  • Książę i Templariusze
  • Księżniczka Ania z duchami
  • Charlie wróć
  • Szatan i fabryka czekolady
  • Pan samochodzik 303
  • Przygody w pustyni

Uzupełnij tytuły książek o brakujący wyraz i dodaj nazwiska autorów.

Rozwiązania:

Opowiadania:
1. Czarownice; Joachim ma kłopoty; Cukiernia pod pierożkiem z wiśniami; Matylda; Felek i Tola; Skąpy nie jestem, powiedział Emil; Babcia na jabłoni; Mój tato szczęściarz; Bułeczka; Patrz, Madika, pada śnieg

2. Kapelusz za sto tysięcy; Szatan z 7. klasy; Porwany za młodu; Kwiat kalafiora; Sposób na Alcybiadesa; Karolcia; Anielka; Panna z mokrą głową; Mikołajek; Opium w rosole; Wyspa złoczyńców; Ucho od śledzia; Przygody Odyseusza; Spotkanie nad morzem; Wakacje z duchami; Koniec wakacji; Wielka, większa i największa

Bajki:
Królewna Śnieżka i 7 krasnoludków; Alibaba i 40 rozbójników; Brzydkie Kaczątko;  Jaś i Małgosia; Czerwony Kapturek; Król Lew; Dziewczynka z zapałkami; 101 dalmatyńczyków; Calineczka; Tomcio Paluch; Kopciuszek; Śpiąca królewna; Pocahontas

Lektury:
Dywizjon 303; Szatan z 7. klasy; Tajemniczy ogród; Robinson Kruzoe; Magiczne drzewo; Ania z Zielonego Wzgórza; Wakacje z duchami; Stara baśń; Lassie, wróć!; Mała Księżniczka; Charlie i fabryka czekolady; Przygody Tomka Sawyera; W pustyni i w puszczy; Pan Samochodzik i Templariusze; Mały Książę

Uzupełnianie tytułów i autorów
Zielonego; Potter; Bullerbyn; Opowieść; Król; Dolittle; Słoń; Przygody; W pustyni; Awantura; Wspaniały; Puchatek; O psie; Plastusiowy; piątku
Montgomery; Rowling; Lindgren; Dickens; Korczak; Lofting; Tuwim; Twain; Sienkiewicz; Makuszyński; Kern; Milne; Pisarski; Kownacka; Musierowicz
Przygotowała Zofia Kułakowska

Zadanie 2.

Zabawy dla dziecka i jego rodzica

MIŁEGO SPĘDZANIA CZASU!

Uczestnik ma pokazać pantomimicznie:

  • Przyszywanie guzika
  • Podlewanie kwiatków
  • Szorowanie wanny
  • Układanie kart
  • Sznurowanie buta
  • Czesanie psa
  • Rozpakowywanie prezentu

Co to za przedmiot?

Prowadzący w tajemnicy przed innymi uczestnikami pokazuje wybranemu dziecku przedmiot codziennego użytku. Prosi, aby przed opisało przedmiot, biorąc pod uwagę jego cechy zewnętrzne, a nie mówiąc o jego zastosowaniu. Pozostali uczestnicy zgadują jaki to przedmiot.

Dłoń

Uczestnicy obrysowują na papierze swoje dłonie. Dowolnie ozdabiają je i wycinają. Naklejają na wspólną kartkę, tworząc obraz. Współpraca w tworzeniu obrazu mile widziana.

Co się zmieniło?

Uczestnik przed swoim wyjściem z pokoju zapamiętuje wygląd pozostałych osób, ich zajmowane miejsce. Po jego wyjściu pozostali uczestnicy dokonują 3 zmian. Zadaniem powracającego uczestnika jest wskazanie zmian. Należy pamiętać o stopniowaniu trudności i różnorodności zmian.

Pokaż ciałem:

  • gorący – zimny
  • mały – duży
  • ostry – tępy
  • wyluzowany – spięty
  • łagodny – agresywny
  • wesoły – smutny
  • gruby – chudy
  • grzeczny – konfliktowy
Przygotowała Elżbieta Dąbrowska

Zadanie 1.

Gra rodzinna

Gra przeznaczona jest do wspólnej zabawy dla dzieci, młodzieży i dorosłych. Można grać indywidualnie lub w grupach.

Zdjęcia ilustracji książkowych są opatrzone numerami od 1 do 23. Lista tytułów książek liczy także 23 pozycje. Należy do każdego tytułu dopasować ilustrację, pisząc obok tytułu numer zdjęcia.

1. Należy przygotować kartki z tytułami książek dla wszystkich graczy. Każdy podpisuje swoją kartkę imieniem. Gracze po kolei oglądają ilustracje na ekranie komputera i zapisują na kartkach z tytułami swoje typy numerów ilustracji. Każdy gracz ma trzy minuty na przeglądanie ilustracji w każdej kolejce. Kolejki powtarza się, aż pierwszy gracz wytypuje wszystkie zdjęcia.

Wygrywa osoba, która dopasuje prawidłowo największą liczbę ilustracji.

2. Jeżeli dysponujemy drukarką, można zagrać w grę inaczej. Drukujemy zdjęcia ilustracji i układamy kartki w stos obrazkiem do dołu. Gracze biorą po jednym zdjęciu, oglądają je i próbują dopasować do tytułu. Po minucie zdjęcia wracają do stosu. Jedna osoba tasuje je i ponownie gracze biorą po jednym zdjęciu. Zdarza się, że gracz trafia na zdjęcie, które już oglądał. Kolejki oglądania i typowania ilustracji powtarzają się, aż ktoś powie, że ma już wszystkie tytuły dopasowane.

Wygrywa osoba, która dopasuje prawidłowo największą liczbę ilustracji.

12.

Lista uproszczonych tytułów książek do gry w ilustracje:

  • Martynka
  • Pippi
  • Opowieści z Narnii
  • Zezia
  • Tajemniczy ogród
  • Hania Humorek
  • Mikołajek
  • Malutka Czarownica
  • Baśniobór
  • Magiczne Drzewo
  • Doktor Dolittle
  • Przygody skarpetek
  • Piaskowy Wilk
  • Dziennik Cwaniaczka
  • Lasse i Maja
  • Kroniki Spiderwick
  • Matylda
  • Emi i Tajny Klub
  • Koszmarny Karolek
  • Lassie, wróć!
  • Julek i Julka
  • Muminki
  • Zuźka D. Zołzik

Oto rozwiązania gry:

Jaki prezent?

20 pomysłów

Co kupić dziecku z okazji Dnia Dziecka? Pamiętajmy, że naprawdę prezenty nie są najważniejsze. Dla dzieci bardziej liczy się nasza obecność, wspólnie spędzony czas, niż –nawet najwspanialsze podarunki.

Żeby Dzień Dziecka był niezapomniany, wystarczą dobre chęci, zapał i kilka pomysłów. Dzieci nie potrzebują drogich prezentów. Potrzebują naszego czasu, uwagi, obecności. Poczucia, że robimy coś razem z nimi i dla nich, bo je kochamy, lubimy, bo są dla nas ważne, bo chcemy im sprawić przyjemność, bo lubimy spędzać z nimi czas.

Co zatem sprawi im przyjemność? Oto kilka propozycji dla młodszych dzieci, ale nie tylko:

1. Śniadanie do łóżka Domowe przysmaki własnoręcznie przygotowane przez mamę i tatę, podane na pięknie nakrytej tacy to miły początek tego szczególnego dnia.

2. Telegram Trzeba go wysłać dzień lub dwa dni wcześniej. Na dzieciach robi piorunujące wrażenie. Przyniesie go rano prawdziwy pan listonosz, zapyta o pannę Marysię czy pana Jasia i wręczy dziecku ozdobny blankiet z wierszykiem lub życzeniami od mamy i taty. Telegramy mogą też przysłać babcia i dziadek oraz dalsza rodzina.

3. List-laurka Co każde dziecko chciałoby usłyszeć od mamy i taty? Że jest ważne, kochane, że lubimy spędzać z nim czas. Napiszmy o tym – wierszykiem lub prozą, z obrazkami lub bez, jak najprościej. Niektóre dzieci przechowują takie listy jak największe skarby i domagają się wielokrotnego odczytywania.

4. Wycieczka rowerowa Koniecznie całą rodziną. Może w okolicy są jakieś piękne miejsca, które nasze dziecko szczególnie lubi. Częste postoje można urozmaicić liścikami, obrazkami lub małymi prezencikami ukrytymi wcześniej na trasie wycieczki.

5. Piknik Wystarczy koc, kosz piknikowy pełen ulubionych smakołyków i jakaś łączka albo leśna polana. W zależności od zainteresowań i wieku dzieci atrakcją może być turlanie się po trawie, zapasy z tatą, włażenie na drzewa, gra w piłkę, obserwowanie robaczków przez lupę albo podglądanie ptaków przez lornetkę.

6. Puszczanie latawców Najpierw trzeba je wspólnie zrobić – dwie skrzyżowane lekkie listewki, półprzezroczysta kalka z pięknym malowidłem, długi kolorowy ogon. Potrzebny będzie też kawałek otwartej przestrzeni, trochę wiatru i znakomita zabawa gwarantowana.

7. Wyprawa na basen Wygłupy w wodzie z mamą i tatą to duża frajda. Dla małych dzieci warto wybrać basen z cieplejszą wodą, starszym spodobają się zjeżdżalnie i wodospady.

8. Dom w namiocie Namiot możemy rozbić we własnym ogrodzie, u dziadków, na działce. Dla starszych dzieci atrakcją będzie spanie w namiocie na materacach i w śpiworach oraz (to duże wyzwanie) gotowanie na ognisku i inne traperskie przyjemności, np. zbieranie chrustu.

9. Podchody Warto je zorganizować z zaprzyjaźnionymi dziećmi i ich rodzicami. Ważne, żeby starannie przygotować trasę i dostosować stopień trudności do wieku i temperamentu dzieci. Im młodsze maluchy, tym częściej zaplanujmy postoje, znaki, wskazówki i inne atrakcje.

10. Wyprawa po skarb Do drewnianego kuferka pakujemy skarby – mogą to być np. duże, kolorowe korale z hinduskiego sklepu kupowane na sztuki, półszlachetne kamienie, muszle. W wersji dla młodszych dzieci zakopujemy kuferek w ogrodzie lub na działce i wręczamy piękną, stylizowaną mapę z oznaczoną drogą prowadzącą do skarbu oraz różnymi zadaniami, przygodami i utrudnieniami. Starszym dzieciom można zorganizować dłuższą wyprawę, np. do najbliższej leśniczówki, gdzie wcześniej, w porozumieniu z leśniczym, zakopaliśmy skarby.

11. Wycieczka w nieznane Przyjemność dla trochę starszych dzieci. Wstajemy rano i wyruszamy samochodem lub pociągiem, trzymając w tajemnicy cel podróży. W zależności od tego, w jakim regionie mieszkamy, po kilkugodzinnej podróży możemy znaleźć się nad morzem, w górach, nad jeziorem, w prawdziwej puszczy albo w starym zamczysku.

12. Wielki bal Szczegóły i oprawa zależą od naszej inwencji – można np. zrobić bal przebierańców, na który dorośli przebiorą się za dzieci, a dzieci za dorosłych. Można zbudować z kartonowych pudeł zamek i przebrać balowiczów za rycerzy, księżniczki i smoki albo (dla najmłodszych) pobawić się w farmę, dżunglę lub podwodny świat, poprzebierać maluchy i dorosłych za różne zwierzaki i balować w zaimprowizowanej obórce, wśród lian lub w gąszczach wodorostów.

13. Domowa cukiernia Cała rodzina wspólnie robi coś, co dzieci szczególnie lubią – domowej produkcji lody, babeczki czekoladowe, krówki, kruche ciastka z truskawkami.

14. Muzeum Niektórym dzieciom wielką przyjemność sprawi wizyta w Muzeum Techniki albo w Muzeum Ziemi lub Ewolucji. Warto oczywiście dokładnie sprawdzić wcześniej, jakie są wystawy i wypytać o dodatkowe atrakcje – pokazy, samodzielnie przeprowadzane doświadczenia.

15. Szałas Budujemy go wszyscy razem w ogrodzie, na działce, w lesie. Powinien mieć przemyślaną solidną konstrukcję – wtedy będzie służył do zabawy przez całe lato. Można go umeblować prostymi siedzeniami i stolikiem z pieńków. W takim szałasie można się bawić, jeść podwieczorek, a nawet nocować.

16. Teatr Młodsze dzieci,  które lubią przedstawienia, będą zachwycone. W niektórych teatrach można wcześniej zamówić rozmaite atrakcje – np. spotkanie z aktorami, zwiedzanie teatru „od kuchni”, zabawy, małe przyjęcie.

17. Zabawa na całego Na pewno wiesz, czym pasjonuje się twoje dziecko i na jakie zabawy najczęściej cię namawia. Może uwielbia Kubusia Puchatka, Muminki, Harry`ego Pottera? Zainscenizujmy zabawę w ulubionych bohaterów – z przebraniami, dekoracjami, rekwizytami. Niech dziecko obudzi się w Stumilowym Lesie, w Dolinie Muminków, w Szkole Magii i Czarodziejstwa w Hogwarcie. A najważniejsze, żebyśmy się sami dobrze bawili.

18. Teatrzyk domowy Z dwoma lub trzema parami zaprzyjaźnionych rodziców przygotowujemy inscenizację jakiejś bajki z prawdziwymi kostiumami i dekoracjami. Dzieci na widowni, rodzice na scenie, no i oczywiście bilety, programy, szatnia z numerkami. Może przy okazji odkryjemy w sobie aktorskie talenty?

19. Przebieranki Potrzebne będzie wielkie pudło śmiesznych, charakterystycznych ubrań, aparat fotograficzny, najlepiej taki, w którym od razu można obejrzeć zdjęcia, i dużo fantazji. Do tej zabawy warto zaprosić większą grupkę dzieci i rodziców – wtedy maluchy szybciej się rozkręcają.

20. Ognisko To dobre, uspokajające zakończenie dnia pełnego wrażeń. Możemy przygotować różne przysmaki do pieczenia (szaszłyki, ziemniaki, kiełbaski), możemy po prostu posiedzieć, porozmawiać, pośpiewać piosenki, popatrzeć w gwiazdy.

źródło: www.edziecko.pl

Wyszukała i opracowała Wioletta Gniazdowska